Včera jsem vzal na výlet objektiv Helios 44-2 (58mm, f/2) na těle Canon EOS 50D. Při cropu 1.6 je to vlastně ekvivalent 93mm, což už je docela pěkný teleobjektiv (obzvláště uvážíme-li clonové číslo).
Je to zajímavá zkušenost. Vzhledem k tomu, že objektiv je plně mauální, je nejlépe přepnout i tělo do M režimu. Už jen proto, že na měření (TTL) se absolutně nelze spolehnout.
Takže ostření a správnou exposici si musíte obstarat sami. Tam, kde s běžným objektivem dělám dva snímky (projistotu), tady bylo v některých případech potřeba i 10 (ostření, clona, čas – jak jsem tohle dělal s kinofilmem už si opravdu nepamatuju, někde i citlivost) a po každé fotografii pečlivě zkontrolovat snímek a histogram. Má to ale něco do sebe.
Snímky jsou pořízené v podvečerních hodinách na Sv. Kopečku u Olomouce.
Poslední dva snímky pamětních desek jsou pořízené objektivem Canon 70-200 f/4 L IS USM
Pěkné – objektiv s takovou světelností vždycky potěší, třeba i přes nutnost manuální práce ;-)
Ale jeden OT dotaz: Kterého inteligenta napadlo natřít ty sloupy na světle fialovo???!!!
takovej drobnej postřeh Herone: zdá se mi to, nebo kontrast tvého kusu zrovna „nic moc“? ono u hleiosů je to fakt dost variabilní a co jsem tak zvyklý na výsledky z kamarádova „44-1“, tak tam řeže nejen ostrost, ale právě i kontrast. samozřejmě nejde o nic, co bys nedohnal při úpravě rawu i bez rizika posterizace.
Kontrast je HODNĚ nic moc. Na wiki píšou, že má jemnou záři v protisvětle, mno tohle je v protisvětle prakticky nepoužitelné.
Na druhou stranu se s tím asi bude dát pěkně hrát. Napadá mě třeba v noci při záměrném protisvětle dejme tomu od reflektorů aut. Někdy zkusím.
Jako tenhle kus je opravdu ve špatném stavu. Ostření má vůli několik mm, objektiv je plný prachu apod.
tady máš pár starých heliosovek: http://foto.pirx.cz/foto/helios-44m-258 … ale obecně to fkat chce kliku. myslím že no-x na pořízení dobrého kusu heliosu doporučoval metodu „nakoupit deset kusů po pár stovkách, vybrat si ten nejlepší a zbytek zase dál prodat“.
Týýjo, jak se mu s tím podařilo tak pěkně zaostřit?
Jinak já tohle sklo beru spíš jako kuriozitu a jako předmět, ke kterému mám určité citové pouto. Určitě se nechci pouštět do hledání „nejlepšího Heliosu“, nedává mi to smysl, to si raději koupím něco ze současné produkce současných výrobců.
on má fakt vynikající kus. jiank mezi námi děvčaty, jestli máš možnost koupit pro ten „kanón“ klínovou matnici, tak doporučuju. já kdysi vyměnil ve svym pentaxu tu čirou za levnou čínskou s klínem a mikrorastrem. je podstatně tmavší, je to lowcost výrobek naprd, kvůli jehož tmavosti musím v podstatě trvale kompenzovat expozici o 0.5eV, ale díky tomu klílnu a mikrorastu zaostřím PERFEKTNĚ s manuálním sklem na f/1.2. bez toho klínu jsem měl úspěšnost tak 5%.
jo a pro případné Helios magory, komplexní přehled od no-Xe: http://www.manualniskla.cz/viewtopic.php?f=24&t=4
Moc užitečný odkazy, přidám ještě jeden soupis co jsem našel:
Helios
Dnes poměrně levné, ale kvalitní objektivy (asi nejlepší poměr cena/kvalita), základní antireflex. Vinou mizerné výstupní kontroly je nemalé množství objektivů defektních (snížená optická kvalita), s čímž je třeba počítat. Původně se Heliosy vyráběly ve Valdaji (dnes Jupiter optics), později i v Krasnogorsku (KMZ) a v Minsku (MMZ BelOMO – dnes ze 60% pod Carl Zeiss). Za nejkvalitnější jsou považovány běloruské (MMZ/BelOMO).
50mm / 1:1.8 Helios – řada 77 pochází z 90. let
77M – velmi slušný, ostrý a kontrastní
77M-4
Jupiter optics – rozšířenější verze
verze
58mm / 1:2 Helios – řada 44 vychází z kopie Zeiss Biotaru ze 30. let
44 – nerozšířený, na pohled identický s Biotarem
44-2 – poměrně ostrý, k sehnání od pár stokorun, nižší kontrast, než jeho nástupci
klasická verze Valdaj („vpadlá“ přední čočka) EOS 5D
klasická verze MMZ („vpadlá“ přední čočka) EOS 5D
redesignovaná verze (MMZ, málo častá)
44-3 – ostrý, nejzdařilejší, málo rozšířený (€35, 8 lamel, SD14 OK, MMZ)
44-3M – speciální edice od MMZ, ostřící kroužek lze nahradit měchem a používat pro makro (až 1,5:1), málo rozšířený
44M velmi běžný, průměrný (KMZ), přepínání clony auto/manuál
44M-4 poměrně ostrý, oblíbený, 6 lamel, auto clona
verze z Valdai (původní, konec 80. let, SD14 OK)
verze z KMZ (poč. 90. let, vyšší rozlišení)
44M-5 (Valdaj, lze sehnat i nové)
44M-6 (Valdaj, lze sehnat i nové)
44M-7 (Valdaj, lze sehnat i nové) SD14
85mm / 1:1.5 – těžkotonážní sklo, na f/1,5 měkký, velmi pěkný bokeh (10 lamel clony). Mnoho verzí pro různé systémy. Ideální sklo na portrétování devadesátiletých dam v tmavých interiérech (£150/$300)
44-1 stříbřitý, obvykle pro M39
44-2 černý (SD14 OK)
Nějak jsem se do toho skla asi zamiloval, ale už mi rukama prošlo šest kusů. je to opravdu co kus to originál. A je dost těžké najít takovej co je zároveň ostrej a dost kontrastní.
Na netu se prodávaj většinou jen Mkou vé řady s 6ti lamelama- často se dá u nich sehnat verze MC a díky tomu maj v celku dobrej konrast, nicméně kresba je u klasiky 44-2 mnohem lepší. Stráta (nedostatek) kontrastu u verzí 44-2 je hlavně absencí nebo nekvalitou antireflexní vstvy. Takže někdy fotka kontrastní jindy vlivem světelných odlesků nepoužitelná. Naštěstí se to dá řešit jakýmkoliv filtrem s kvalitní MC vrstvou. Akorát bacha ne všechny verze mají závit na filtr.
Podle vzhledu se nedaj moc nakupovat protože novější cca 80tá léta vypadaj na fotkách pěkně, ale kvalitou mě moc nenadchly. 2 jsem koupil přímo s fotoaparátem, který vypadal netknutý, nicméně skla byla nepoužitelná, po chvíli u jednoho zlobily lamely a druhej byl zas v dolné části neostrej asi vlivem vaklu.
Hodně očekávám od 44-3 verze díky osmy lamelám a MC, ale ještě jsem na nej nenarazil. Na prvotní 44 veze s 13ti lamelama taky ne. Rozdíl nezi 6ti a 8mi lamelama je ale propastný (pokud není způsoben i něčím jiným). Takže pokud je pravda že čím víc proužků tím víc adidas, tak se na tu 13ti lamelovou verzy vyloženě těšim :-)