O sobě, o svém osobním životě příliš nepíši, asi to ani neumím a nepřijde mi to zajímavé. Dnes bych chtěl udělat výjimku. V poslední době, no i když on to je spíše bohužel kontinuální nekončící problém, se opět rozhořely protesty a hnusné diskuse plné rasistických hlášek vůči Romům. Rád bych napsal svůj názor s přihlédnutím také k mé homosexuální sexuální orientaci.
Krátce o mně
Jsem, myslím, docela obyčejný muž, Čech, technik, vystudoval jsem střední školu a bakalářský program fyzika na univerzitě Palackého v Olomouci. Na základní škole jsem udělal několik průserů, rodiče za mě platili pokutu a dostával jsem důtky ředitele a dvojku z chování. Prostě normálka. V pubertě jsem zjistil, že, na rozdíl od ostatních spolužáků, mě přitahují spíše muži. Zjistil jsem, že jsem gay. Nikdy jsem s tím neměl problém, nikdy jsem se tím příliš netajil, podle mě je lepší upřímné jednání, obzvláště s lidmi blízkými, kamarády a rodinou.
Jsem gay,…
Je to vlastnost, která není na první pohled vidět. To je klíčové pro další text. V mém případě mě lidé často znali nejprve jako člověka, technika, dejme tomu i jako autora odborných článků a až poté se dozvěděli o mé menšinové orientaci.
Toto zjištění v podstatě všichni brali a berou jako běžnou věc (alespoň tedy z mého pohledu to tak vypadá) a reakce jsou neutrální až pozitivní (spousta věcí se vyjasní). Vědí to o mě lidé na univerzitě, v prvním i druhém zaměstnání, ve spolku vozíčkářů a dokonce i ostatní v představenstvu společenství vlastníků bytů. Ale jak jsem psal, nejdřív mě lidé poznají, vědí co umím (třeba v zaměstnání) a až potom se dozví, že jsem na kluky. A ve chvíli, kdy se to dozví, tak už není moc prostor pro nějaké předsudky, protože mě znají. A vím, že v jednom případě jeden kamarád díky tomuto zjištění dost změnil názor na celou naši menšinu, pozitivním směrem.
…, ale
Vlastně asi nikdy jsem nezažil situaci, kdy by to bylo naopak. Třeba že bych přišel se ucházet o zaměstnaní a ředitel by dopředu znal pouze orientaci (taková situace dost těžko může nastat). Nevím, jaké by potom bylo chování okolí k mé osobě. Mohu si pouze domýšlet.
Zkuste se, prosím, rozepsat, jak vypadá takový „coming out“ z druhé strany, tedy z vašeho pohledu, kdy se vám někdo z vašeho okolí svěřil.
Tady se dostávám k jádru věci. Na nás to není poznat, naštěstí už nemusíme nosit růžovou Davidovu hvězdu nebo růžový trojúhelník. Jenže u lidí jiného etnika, rasy, to poznat jde, na první pohled (krom toho to někteří věštci poznají i podle jména).
A lidé jiné rasy nebo obecně jiného vzhledu, to u nás mají sakra těžké. Rasistické diskuse na webu potom mají klasickou strukturu. „Romů bych se ani nedotkl, mají pracovat a posílat děti do škol.“ Mírně řečeno. Jak, když je už od pohledu nikdo nezaměstná a dříve byla praxe děti posílat rovnou do pomocné školy? Tohle je tedy něco, co homosexuálové nikdy nezažili, i tak je proces přijímání práv a přijímání společností velmi pomalý (homosexuální styk u nás přestal být trestný v roce 1961 a první zákon o reg. part. byl přijat až po 45 letech. A prakticky nic neřeší.). Pokud skupinu poznáte přímo ze vzhledu, je to ještě pomalejší, ne-li nekonečné.
Jsme rasisté?
A tak se vlastně dostávám k věci. Jsou Češi rasisté nebo ne? Nevím. Podle diskusí by to tak mohlo vypadat a nebál bych se označit některé komentáře jako naplnění trestného činu hanobení etnika.
Češi jsou ale experti v double thinku. Výzkum (na který už dlouho nemůžu najít odkaz) prokazuje, že lidé na otázky typu: Jste rasisté? Vadí vám Romové, Slováci, Vietnamci,…, homosexuálové; odpovídají v zásadě tak, aby vypadali dobře. Tedy, že v žádném případě nejsou rasisté a vlastně jim vůbec nikdo nevadí. Když se však otázka otočí na: chtěli byste mít za souseda Róma …. homosexála, tak většina lidí odpovídá, že ne, v žádném případě.
Závěr by se dal shrnout do: „Češi nejsou rasisté, ale nikoho jiného u sebe nesnesou.“ Míra tohoto jevu závisí na vzdělání, lidé s vyšším vzděláním jsou více tolerantní a nevadilo by jim bydlet vedle někoho a také na dalších faktorech. Kdybyste někdo tuto nebo jinou studii znali, prosím podělte se o odkaz.
Dále, lidé v česku nemají problém některé Čechy, lidi narozené v Česku, označovat jako „ťamany“, „rákosníky“ nebo třeba „Vietnamce“. Jen na základě vzhledu, kdy tito Češi možná měli předky pocházející z východu Asie.
Předsudky
Přestože jsem nezažil žádnou přímou negativní zkušenost ohledné mé osoby, tak někteří lidé, kteří se ke mě chovají korektně, v mé nepřítomnosti hovoří o buzerantech, teplouších apod. Opravdu není příjemné na veřejnosti poslouchat všechny ty narážky a vtípky vycházející z předsudků (které jsou naprosto mimo mísu, nebo spíše z mísy pocházejí).
Ale asi bych chtěl zatím příliš, situace v Polsku a dál na východ je stále příšerná, u nás je to pohoda, opravdu si nemohu stěžovat, neměnil bych.
Z vlastní zkušenosti vím, že všechny předsudky, co se o nás říkají, jsou nepravdivé. Není jistě bez zajímavosti, že jsou vůči nám negativní. Myslím si, že stejně tak všechny předsudky vůči jiným menšinám jsou stejně tak nesmyslné a záměrně negativní.
Nenávist není řešení
Před několika dny jsme si připomněli konec druhé světové války. Války proti zlu, kdy se jedni chtěli povyšovat nad druhé. Za slovy konečné řešení židovské otázky se ukrývá utrpení a smrt 7 mil. lidí, kteří se „provinili“ jen svým původem.
V tomto konečném řešení se mělo pokračovat a pokračovalo se. Měli být vyhlazeni Romové, Slované měli být v počtu 50 mil. buď zlikvidováni, nebo odsunuti dál na východ. V konečném řešení české otázky se počítalo s rozdělením českého obyvatelstva na vhodné a nevhodné. Konečné řešení počítalo také s homosexuály a lidmi postiženými. Jinými slovy, na tomto území by dnes nezůstal vůbec nikdo z jeho původních obyvatel, bez výjimky na rasu, národ, náboženské vyznání a sexuální orientaci.
Z předchozího plyne, že nenávist se nezastaví před ničím. Existuje na to taková říkanka: „Mlčel jsem, když si přišli pro Židy, mlčel jsem když si přišli pro další až nezbyl nikdo, kdo by se ozval, když si přišli pro mě.“ V této frontě jsme všichni, jen si možná myslíme, že nejsme na řadě. Proto nemůžu mlčet, kdy si přijdou pro někoho jiného.
A je velmi hloupé kopat do těch, kteří jsou možná před námi, kopat do slabších. Protože jakmile z té řady zmizí, dostaneme se na řadu o to dříve. Nebuďme hloupí.
tome, já tě znal nejdřív jako pacholka, co reagoval na tickety až po hodině a pak jako PANA fotografa. co je mi do tvé orientace. :)
moc pěkně napsaný článek, nicméně mi to nedá nezareagovat.
docela mě nadchla ta líbivost, s jakou vedle sebe stavíš rasovou a sexuálně-orientační diskriminaci. shodnu se s tebou na jediném – násilí nic neřeší. ve svém článku sám hledáš důvody, proč je ta situace jiná z pohledu gaye a roma. dovolím si, teď bez nějaké citace a opěry ve zdrojích, rozdělit „rasistickou“ část českého národa na dvě části.
1) první část tvoří vylepanci, kteří se vzhlédli v partě, hákovém kříži, literatuře pana bakaláře a v dalších věcech. ty tu nemá cenu řešit. jsou to idioti.
2) druhá část jsou ti, kteří prostě mají špatnou zkušenost. byli okradeni, zbití, znásilnění, podvedení. ať už osobně nebo zprostředkovaně (rozuměj „stalo se to kamarádovi/bráchovi/sestře/etc.) a tady narážím na kámen úrazu v tvé argumentaci.
komu se kdy stalo, že ho gay dobil (třebas i růžovou kabelkou)? kolik znáš případů, že gay oloupil stařenku o kabelku? kolik případů pobodání gayem dokážeš najít na googlu? kolik zastaváren a heren je v obležení gay komunitou? a teď si zkus to samé vygooglit se slovem „rom“. všechno je to o zkušenostech. všechno je to o prezentaci etnika (pokud lze toto pojmenování na moment vztáhnout i na jinak sexuáně orientovanou menšinu) – najdi si na youtube slovo cigán, podívej se, co zaznamenali lidé kamerou, mobilním telefonem. a pak se můžeš divit tomu, proč cigány nikdo za sousedy nechce. (najdeš něco podobného o gayích?)
patřím do druhé skupiny. a pozor. ačkoliv škatulkování pro mnohé automaticky predikuje nemožnost přesahu, není tomu tak. své by ti mohl povídat exkolega z ibm. rom, gay, slovák. maká, dře a nemám problém si s ním pokecat, jít na pivo. stydí se za „svou“ (rozuměj cigánskou) komunitu. od začátku jsem se na něj nedíval jako na cigána, zloděje, méněceného trotla, parazita společnosti. na druhou stranu, když jedu po cejlu v kteroukoliv dobu a vidím tu verbež, co postává na chodníku, odplivnu si, zavrčím něco o černých darebácích a chvilku přemítám, na co jdou moje daně.
ještě jeden příběh ze života. svého času jsem se u jednoho známého na zdi nelichotivě vyjádřil o cigánech, kteří nepracují, a hned byl oheň na střeše. jsem rasista, klasický malý zaprděný čecháček a další méně lichotivé věci. a taky zde padaly argumenty o tom, že „desítky rómů známe a oni si nemohou najít práci, protože jsou to rómové.“ dal jsem nabídku a svůj mailový a telefonický kontakt, protože mám prostředky a pár kamarádů v personálkách – pokud nějaký vícepigmentovaný spoluobčan chce tedy všemi deseti pracovat, ať se mi ozve, já si udělám čas, napíšu s ním životopis, zaplatím jeho vytištění a ve svém volnu s ním půjdu do těch několika personálních agentur, kde pracují mí kolegové z vš/sš. kolik myslíš, že se ozvalo lidí? správně. žádný.
a ještě jeden si neodpustím. byl jsem si minulé pondělí vyřizovat pas v brně na magistrátě. frontu předbíhala tmavá matrona a když jí jeden gadžo neuhnul, tak mu začala nejdřív spílat do šašků, v dalším levelu do úchyláků a zakončila to obviněním z rasismu. dneska se každý bojí cokoliv udělat, jakkoliv reagovat, aby nebyl označen za rasistu. a čím víc se bude zneužívat rasové korektnosti, tím více bude rasistů.
můj text není všeobjímající. jen jsem se snažil ukázat na to, proč nejde srovnávat romy a gaye. je to jako srovnávat vegetariány s upřednostňovateli vanilkové zmrzliny před pistáciovou. obojí je úplně jiné hřiště, jakkoliv se to snažíš vyvracet poukázáním na podobný osud obou komunit za druhé světové.
btw. ještě k těm gayům – holím si kvůli bajku nohy (ono sešrotovat se někde pádem kola a pak chcát bolestí, až ti do strupu zarostou chlupy, to teda nic moc) a moc dobře vím, jak na to reaguje homofobní většina. jaká je jim moje odpověď? nemusím mít strach si oholit nohy, protože znám svou orientaci. na druhou stranu, po pravidelných badmintonových trénincích se potkáváme pravidelně s hráči z vedlejšího kurtu, prokazatelně gayové. a povím ti, že není moc fajn, když se ti v té sprše nedívají zrovna do očí. člověku v takové chvíli fakt proběhne hlavou od vtípků se spadeným mýdlem až po ty „buzeranty.“ jsem snad kvůli tomu homofobní i já?
chce to rozdělovat reakci z přesvědčení a reakci na podnět. a omezit přehnanou rasovou/genderovou/etc. korektnost. pak tu bude líp a je možné začít něco řešit.
Reakce už po hodině, to ty tickety museli mít nejvyšší prioritu. ;-)
Ad 2) Tohle je důvod, proč jsem ten článek také napsal. Když někoho napadne Cikán (jednotlivec), tak je to hned VŠICHNI cikáni… Neznám žádný případ (tím neříkám, že se to neděje) v mém okolí, že by někoho kdy napadl. Přesto slýchávám, že cikáni to či ono.
A stejné i s gayi. Zcela nepochybně se stavá (už jen z hlediska pravděpodobnosti), že nějaký gay nekoho znásilní. Přesto tohle neslyšíme. Můj názor proč, je obsahem tohoto zápisku.
Googlit si nic nebudu. HOAXy o napadeni někoho Rómem vyvolali nepokoje na severu Čech a taktéž nepodložené napadení vyvolalo rasovou nenávist i teď v Břeclavi. Na FB apod. síťích mají zprávy o napadeni „Bílého Rómem“ desetitisíce lajků a sharů. Upřesňující zprávy o tom, že k napadení nedošlo a že kriminalita je na běžném republikovém průměru se dostanou někam na nenápadná místa novin. A na FB po nich (krom romea.cz) neštěkne ani pes.
A nemysli si, tyhle hoaxy (a záměrně šířené předsudky) ve své době kolovali i o gayích. Jenže ti se mohou snadněji skrývat (opět jako téma článku).
Jasně, ani můj text není všeobjímající, ale určitá paralela tam je. Sám píšeš o vytváření dobrého obrazu etnika. To už samo o sobě značí, že se všichni musejí chovat ukázkově dobře. To nejde a nejde to o to víc, když je ten příslušník etnika poznat na první pohled. Každý „špatný“ jedinec potom ten obraz kazí. Gayové, opět, tohle mají zjednodušeno tím, že, řekněme se na veřejnosti mohli prezentovat ti „slušnější“, kteří měli obrovskou energii a chtěli něco změnit. I přes to to jde nesmírně pomalu.
Ad k té sprše) Ehm, kdyby tam byla slečna, neříkej, že bys ji nekoukal na kozy ;-). Tohle je totéž a takhle to musíš brát.
PS: Za toho pana fotografa dík, ale zase to tak nepřeháňěj.
ad ad 2) znas a to konkretne me :)
Jo ještě k těm daním… Kdyby tohle byla největší černá díra na moje daně, tak bych byl docela happy. Tady jsou daleko předaleko dražší průsery, od předražených dálnic počínaje, přes neprůhledné veřejné zakázky pokračuje a konče třeba brutálně předraženým hovorným na mobilech. Moc se těším na dobu, kdy soc. dávky budu z hlediska rozpočtu a uníků nějaký větší problém.
Tome,
myslím, že česká společnost je latentně rasistická. Není to o tom, že máme špatné zkušenosti. Já na Cejlu bydlel rok a půl a neměl jsem problém. V baráku jsem bydleli i romové. Ve škole jsem měl spolužáka roma a v dechovce hrál taky rom. Ta latentnost potřebuje živnou půdu a pak se ozve naplno. A jednou za čas se ukáže, kolik lidí tvrdí naprosté nesmysly aniž by k tomu měli racionální důvod.
Pokud mě někdo okradl, tak větší škodu mi působí zloději v kravatách. Nikdo z nic není rom a jsou to miliardy co ze státního rozpočtu ukradli. Krást kabelky je proti tomu šumařina a navíc má občas existenční důvody (hmm, nahrávka na smeč).
Jestli bych chtěl mít souseda roma? Nevím. Ale na otázku jestli bych chtěl mít za souseda gadžu bych řekl to samé. Mám rád vedle sebe opravdové lidi a je mi jedno jestli je to rom, žid, homosexuál nebo prezident.
Díky, pěkný komentář. Já za sousedy Romy (teda, rodné listy jsem jim nezkoumal) mám a měl jsem i na starém bydlišti a žádný problém. A naprostý souhlas s těmi zloději v kravatách, ti mi pijou krev (no hlavně peníze) nejvíc.
jirko,
dovolím si zareagovat, přestože tvůj comment nebyl určen mně.
o latentním rasismu už tady padlo spoustu slov. a co se na to podívat jako na dlouhodobou nespokojenost majority s podstatnou částí romské menšiny? koho znám, tak jde před rozjezdem k „ťamanům“ na gyros. sám děkuju nebesům, když po zavíračce alberta můžu skočit do vietnamské večerky, která snad jede nonstop. a neznám nikoho, kdo by měl k vietnamcům podobný postoj, jako má k cigánům. o jakém latentním rasismu pak mluvíš? netýká se rasismus všech menšin, všech „jiných“ odstínů barvy kůže, všech etnik? co je pak tím tvým latentním rasismem, když ostatní menšiny jsou z něj vynechány? (jakkoliv nepopírám určité zastoupení „konzervativců“, kteří se dívají skrz prsty na každého, kdo se nějak liší.)
působená škoda je relativní pojem. co ti způsobí větší škodu, cigán, který ti ukradne kufr se zálohou na hypotéku nebo bílý límeček, který stát připraví svým jednáním o 10 milionů a tebe to na daních přijde na pět/deset/sto korun navíc? ano, taky budu skřípat zubama, ale víc mě bude bolet ten kufr. nevím, jak tebe.
btw. existenční důvody mi v tomto případě jako důvod pro páchání trestné činnosti mi přijde jako hloupý argument. lidi na cejlu nevypadají, že by chcípali od hladu. naopak.
vzhledem ke statistice, že každý třetí – pátý rom se živí trestnou činností (pokud budeme brát v potaz 10 let starou statistiku), já bych ho za souseda nechtěl. a popravdě ani vedle prezidenta bych se necítil dobře.
K Ťamanům na gyros, nonstop.
Tohle si, myslím, lecos ukazuje. Jednak k jakým ťamanům? To jsou Češi! A také, to je pošušňáníčko, když jsou ve dne v noci připraveni sloužit. (To by mě zajímalo, co by na to řekl inspektorát práce.) Jak by se s nimi zacházelo, kdyby náhle, ti „Ťamani“ sloužit přestali. Otroci z Afriky, jako podlidé, také de facto vybudovali prosperitu USA.
latentní asi tak stejně jako spory plísněve vzduchu. Stačí trochu živin a už se ujmou.
Pokud by jsi to chtěl dokázat, tak stačí udělat průzkum s otázkami typu: Mají mít romové (vietnamci) stejně silný hlas ve volbách jako češi?
(jsi dost chytrý na to, aby jsi cítil demagogický podtext té otázky a dokázal odhadnout kolik lidí se nechá ovlivnit)
ad ad 2) pokud někoho napadne cigán, tak si jen všichni (viz 2. skupina „rasistů“) vybaví svoje zkušenosti. já byl napaden. kamarád dostal přes držku a přišel o bajka, ex-ex-ex-exmladou chtěli znásilnit – mám dost špatných zkušeností na to, abych šel shánět bombra a bílý tkaničky, ale taky mám rozum, nehážu všechny do stejnýho pytle. jak jsem ale řekl, má to výjimky, za které si cigáni mohou sami.
víš, proč je gayů menšina? protože je většina je heterosexuálních. a víš, proč je menšina cigánů? protože jich většina sedí. můžeme si hrát na pravdu a lásku, můžeme si souznít s lidskými právy a multikulti, ale faktem (podle výzkumů z přelomu tisíciletí – http://dspace.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/1584/kvasni%c4%8dka_2006_bp.pdf?sequence=1) je, že zhruba 20-30% aktivních členů romké populace si na živobytí „vydělává“ nelegální cestou. jiné statistiky zase uvádějí, že ve vězení tvoří romové třetinu vězňů. čím to? nemají na právníky? nebo jsou prostě jen blbí a nechají se chytit? tome, to je prostě neukecatelný fakt. holt smůla, že v rámci rasové korektnosti se už údaje o cigánech nesbírají. lépe řečeno sbírají, ale nesmí na ně být pohlíženo z hlediska jejich etnika.
tome, hoax je jedna věc a to, že si na severu podali cigáni kvůli pár stovkám a mobilu chlapa, věc druhá. naprosto bokem nechám mladého dealera marihuany, který přišel o ledvinu, protože prodával sračky.
o romea.cz mi nemluv. zkus si přečíst někdy nejen ty články, ale i diskuze pod nimi. lahůdka. hned se pak chci jít vždycky kamarádit s každým vícepigmentovaným spoluobčanem.
hoaxy kolovaly i o švábech v čokoládě a nějak jsem nepostřehl, že se milka hůř prodává, problém vidím jinde. budu se opakoval, ale „chce to rozdělovat reakci z přesvědčení a reakci na podnět. a omezit přehnanou rasovou korektnost. pak tu bude líp a je možné začít něco řešit.“
ad ad k té sprše) být slečna a slintat mi chlap na kozy, tak mi to určitě bude strašně „příjemný.“ :D ale jo, máš recht, taky bych čuměl. :D
Karle věřil bys tomu, že podle fotografie co jsi měl na životopise jsem si myslel že jsi rom? Ta fotografie je moc pěkná, ale na naší tiskárně vyšla trochu tmavěji. A přesto jsem tě pozval. To si nevymýšlím. Nikdy nevíš v jaké škatulce se ocitneš.
vím, říkals mi to.
na druhou stranu bych ti mohl vrátit míč na tvou stranu sítě tím, že jsem měl kvalitně udělané cv, znalosti, zkušenosti a na pohovoru jste zjistili, že jsem členem majority jako vyšitý. ale to by bylo hodně slabé, hodně pod pás, protože sdílím stejné přesvědčení, na které píšu tuhle reakci.
jirko, my se to tu snažíme uchopit globálně na malém písečku. nevadí mi cigán, který se začlenil. vadí mi ti, kolem kterých na cejlu projíždím. to jsou ti, co zásobují zastavárny (čím asi??), to jsou ti, co dealují, co se prodávají a co podporují hazardní mafii skrze VLT. a ne, nemůže za to nedostatek příležitostí, nemůže za to diskriminace, každý si za to může sám.
já tam bydlel. Tam je chlap, co živí čtyři děti, má firmu která dělá ty špinavé stavební práce, jeho žena jde brzo ráno na zelňák nakoupit a děcka chodí do školy. Taky tam je (a není) borec co bododal bratrance, tak seděl a pustili ho na Havlovu amnestii a dali mu byt, který hned pronajmul. Jsou tam docela malé děti, které jedou v drogách, a tata co vlítne do potravin se zastat svých dětí (které ale něco čmajzly). Asi jsem tam byl raději než v paneláku.
cv jsi měl docela dobrý a majorita na pohovoru neměla žádný vliv. Možná by mě naopak oslnila minorita, protože rom s tvým vzděláním by mě iracionálně zaujal.
Ále, tak snědl jsem to!
Ty, Horore, ale my to přece už víme. Tak proč ta romská kamufláž? Nebo byl včera úplněk a tvůj „homosexuální sexuální“ svěřenec se natolik roztesknil, že musel ven? Ano, nestěhuj se do Polska, protože budeš upálen už v Těšíně. Moskevská oblast je sporná kvůli větší zimě.
Druhak, naprostý souhlas (aniž bych dočetl, ale „duch zákona“ je zřejmý) s vévodou Figlárem. Předrzlou cizopasnou kulturu, Helsinský výbore, kapelníku Pražského výběru a pane Crhonku, omluvte můj nevybíravý růžový jazyk, je třeba dostat pod kontrolu, chtě nechtě, zub za zub, padni komu padni, bez ohledu na 4 teplotní body nebo zkaramelizovanou pleť nebo cokoli, co vám připadne podobně fantasticky polehčující a zakládající nevinnost.
S úctou váš ředitel Vesmíru xFlat
PS: Na tuto stránku mě upozornil Fido. Budiž k němu tvoje dosavadní přízeň milostiva. :-)
Ahoj,
pokud bych měl popsat tvů příspěvek jednou větou, tak první co by mne napadlo by bylo, „…Neptej se komu zvoní hrana, zvoní tobě…“, ale pro romskou „komunitu“ tohle neplatí. Protože, na rozdíl od židů, či příslušníků gay komunity nejsou romové vnímáni negativně proto čím jsou, tedy příslušníky romského etinika, ale proto jací jsou.
Změnit to můžou jen oni sami, ale nechtějí. Devadesát procent romů jsou podle mne lidé, kterým je všechno jedno. Mají zdravé ruce, nohy i hlavy, ale nepoužívají nic z toho. Vegetování je přece tak poodlné.
Máš pravdu v tom, že musí čelit mnoha předsudkům, ale to každá menšina. Já sám díky tomu, že se pohybuju na invalidním vozíku patřím k menšině a o předsudcích něco málo vím, ať už o pozitivních, nebo negativních.
Před časem jsem se vydal vlakem do Brna, s doprovodem samozřejmě a když jsem si kupoval lístek, měla prodávající neustálou tendenci mluvit s kamarádem, který mne vezl. Ten naštěstí diskusi ukončil slovy „Já nevím, já ho jen vezu“ a bylo to. Musela komunikovat se mnou. A doufám, že ten, kdo si kupoval lístek po mně už tenhle problém neměl.
Když to tak vezmu, jen za posledních deset let se změnilo hodně věcí. Pamatuju doby, ne tak vzdálené, kdy věci, které jsou dnes samozřejmé, třeba nízkopodlažní autobusy, nebo třeba „jen“ nájezdy na chodník prakticky nebyly a pár nadšenců na obou stranách se pustilo do boje se vším od zkostnatělých úřadů, až po lidskou hloupost a vyhráli. Víc jsem to začal vnímat v době, kdy jsem začal pracovat v Trendu, protože lidi tam kolem bezbariérovosti hodně udělali. A dobu od roku 1997 bych rozdělil do tří etap.
1. Vozíčkáři jdou ven
2. Jedeme do školy do práce a do hospody
3. I s handicapem lze založit rodinu a uživit a vychovávat děti
A to je na těch cca. 15 let docela velký posun. Chci tím říct, že předsudky v naší společnosti existují a jsou dost hluboce zakořeněné, ale lze s nimi bojovat a vyhrát. Ale je třeba opravdu chtít
„Protože, na rozdíl od židů, či příslušníků gay komunity nejsou romové vnímáni negativně proto čím jsou, tedy příslušníky romského etinika, ale proto jací jsou.“
Kdyby to bylo takto, tak by se hovořilo vždy o jednotlivých činech jedinců. Ovšem realita je jiná, hovoří se vždy o Cikánech (jako skupině, nikoliv jako jedinci).
Mmchd. moje znalosti historie nejsou tak silné, ale afaik se Židy to bylo za války úplně stejné.
Ad jací jsou. Je zajímavé, že kdykoliv někdo zná, má za kamaráda, za zákazníka (jako já u bývalého zaměstnavatele) konkrétního příslušníka menšiny, tak s tím nikdy není problém. Jakoby (a tady je jasná paralela s gayi) všichni ti známí byli vlastně úplně jiní a vlastně ne až tak cikáni (nebo teplouši). Tohle jsem, Peťo, zažil také. „Ty jsi úplně jiný a nejsi teplouš jako tamti.“
„Devadesát procent romů jsou podle mne lidé, kterým je všechno jedno. “
Já jsem se s devadesáti procenty nesetkal, tak nevím. Jinak, tady si dovolím záměrné rýpnutí. Stále se hovoří o nepřízpůsobivých. Hmm. Podle mého názoru se přispůsobili naopak velmi rychle. Za minimální námahu (bez práce), mají (ti „nepřizpůsobiví“, bez ohledu na etnikum), mají přijatelný zisk. Jinými slovy to, o co se snaží každý podnikatel, chceme-li kapitalista. O co největší efektivitu, z mála udělat co nejvíce. Z určitého úhlu optimalizace mi tohle chování naopak přijde jako velmi přizpůsobivé.
„Změnit to můžou jen oni sami, ale nechtějí.“
Změnit to může také posuzování člověka jako individuality, bez příslušnosti k nějaké skupině. Protože stejně jako ty nejsi zodpovědný za jiného vozíčkáře, já nejsem zodpovědný za chování ostatních homosexuálů, tak ani žádný příslušník rasy či etnika není zodpovědný za ostatní stejné rasy či etnika.
Požadavek na změnu chování všech jedinců je extrémně silný. A mimochodem homosexuálové své chování nijak nezměnili (ono to ani nejde, že) a přes to se k nám okolní společnost začala chovat dobře. Prostě naše chování začala postupně akceptovat.
Ty vole, Horore, tak já jsem myslel, že dostaneš rozum a aspoň na chvilku sundáš nohu z plynu v nezbytné volnočasové publikační činnosti teplotních, hnědých a kolečkových myšlenek, ale tebe to minulo jako sklizeň naše dřevnaté ředkvičky. :-( Aber warum?? Navíc po tolika letech strávených na kvalitě „tak dalo se to, nó“?! To je snad nějaký Trend či co. A just ty HTML značky nepoužiju!
Měli jsme hlad, no.
Zdar. Já bych i reagoval, ale nějak jsem si odvykl na tento způsob komunikace a nepodařilo se mi to dekódovat. Mohli bychom opět někdy zajít na papání a potrápit obsluhu a Fida :-D
A konečně tam dát ten mikrofon.
No já jsem pro! A věřím, že i nějaký ten ficus se po cestě najde. :-D
Translide jsou jeste na tom hur, hlavne v case promeny, kdy to je VIDET a kdy ostatni lidi se na nekoukaj „pres prsty“, jako na nakazeny odpad. A pokud jsou „vystipani“ z prace, kvuli tomu, kdo jsou, posleze temer zadny pak nema sanci najit si novou, ani podradnou praci, treba zametani ulic :-(
…takova je povaha ceska (pokud vas uspokoji fakt, ze na SR je to jeste horsi – ale je tohle pro CR relevantni argument ? :O).
Pravda, na trans jsou lidé ještě méně zvyklí. To musí být hodně těžké. :-( Jestli se to týká přímo tebe, tak přeji hodně štěstí a pevné nervy, ať vše vyjde jak má.