Světová zdravotnická organizace (World Health Organization — WHO) vytkla České republice, či spíše jejím občanům, nadměrné požívání alkoholu. Budeme zase jen diskutovat do chvíle, než z Česka bude jedna velká záchytka?
O co jde? V Česku je tolerance k alkoholu velmi vysoká. Rodiče se nebojí svým dětem (často 12 letým) nalít „trochu“ piva, nebo dokonce tvrdšího alkoholu. Pro by se báli? Sami totiž nevědí, že alkohol je stejně nebezpečná droga jako třeba marihuana. A dělá se vše proto, aby to nikdo nevěděl. Potom se není čemu divit, že dost 14 letých celkem pravidelně chlastá do němoty…
Odborníci (např. Karel Nešpor) přišli s řadou dobrých nápadů, jak tento problém řešit. Nových, ale i okopírovaných z jiných zemí:
Nápad první: Zvýšit cenu za alkohol prostřednictvím spotřební daně. V naší zemi je pivo v restauraci levnější, než obyčejná voda s bublinkama. Kdyby pivo stálo 60kč a kofola by zůstala na 20kč, co by jste si, moji přátelé, objednali? Tohle funguje na Slovensku. Zeptal jsem se několika Slováků a opravdu: pivko na Slovensku stojí kolem 40Sk, nealko (typu Cola, Kofola) přibližně 20Sk, ale minerálku si koupíte za 3-5Sk za 1dcl. Ceny se můžou lišit, ale jedno je jisté: nealko je tam levnější než alkohol.
Nápad druhý: specializované obchody s alkoholem, vstup do těchto míst by byl dovolen jen osobám starším 18 let. Nebo alespoň velmi tvrdě trestat každého prodejce, který prodá alkohol nezletilému. Zátahy v restauracích jsou možná tak dobré na zvýšení popularity Grosse, než aby něčemu skutečně pomohly.
Třetí: zrušit reklamu v TV, tak jak je to u tabáku.Různé pivní tábory, spoře oděné ženy, prostě zábava spojená s popíjením alkoholu zákonitě vzbuzuje u cca.13 letých lidí pocit, že to musí být hrozně fajn, chlastat jako ti veselí chlápci v reklamě. Ty poblité chodníky se už do té reklamy obvykle nevlezou (njn, reklamní čas je strašně drahý…)
Ale hlavně: zvýšit informovanost lidí, co alkohol s organismem dělá. Pokud se chcete informovat, doporučuju vám stáhnout publikace Karla Nešpora (nebo jakékoliv jiné).
Nápadů je dost. Jenže nikomu se nechce je realizovat. Politici do toho nepůjdou, pro ně je to nepopulární. Lidem to připadá jako banální záležitost, takže taky nic. No a odborníci zas tak moc slyšet nejsou, alkoholické reklamy je převálcujou. Jen doufám, že tenhle ironickej odstavec přestane platit co nejdřív — Už mě totiž nebaví znova a znova vysvětlovat, proč si objednávám kofolu místo levnějšího piva…. (Nejsem abstinent, ale alkohol piju jen výjimečně).